• Όμορφες Τοποθεσίες

    Ερευνήστε, βρείτε, ταξιδέψτε σε μέρη ξεχωριστά. Παντού γύρω μας υπάρχουν μέρη με ομορφιές που σας περιμένουν να τις αποκαλύψετε. Μπορεί να είναι χιλιόμετρα μακρυά ή τρία τετράγωνα παρακάτω.

  • Άνθρωποι

    Ανακαλύψτε την ομορφιά που μπορεί να βρίσκεται σε ένα δάκρυ, σε μια κραυγή, σε ένα χαμόγελο. Παρτέ πινέλο και τα την RGB παλέτα σας και ζωγραφίστε πορτραίτα γεμάτα συναίσθημα...

  • Φύση

    Πετάει πετάει ο γαϊδαρος; Μπορεί ο γαΐδαρος να μην πετάει αλλά πετούν τα πουλιά και διάφορα έντομα. Η μαγεία της φύσης προσφέρει εξαιρετικά κάδρα για έναν φωτογράφο είτε πηγάζει από το πέταγμα ενός πουλιού, είτε από την απορημένη μουσούδα του αγαπημένου μας γαϊδαράκου.

  • Στούντιο

    Πολλές φορές τα τεχνικά μέσα και η ηρεμία του studio μας προσφέρουν εξαιρετικά αποτελέσματα. Εργαστείτε μέσα σε αυτό και εκμεταλευτείτε τις δυνατότητες που σας δίνει για να πετύχετε το τέλειο αποτέλεσμα.

  • Φως

    Αν δεν υπήρχε το φώς δεν θα υπήρχε φωτογραφία, δε θα υπήρχαν άνθρωποι, δε θα υπήρχε η γη. Τα όμορφα κόλπα του, μπορούν να σας κάνουν να ασχολείστε ώρες με αυτό αλλά ακόμα και να καταστρέψουν μία φωτογραφία σας. Το φως είναι ο σύμμαχός σας, στηριχτείτε πάνω του αλλά προσέξτε τις κινήσεις του.

Ο Henri Cartier-Bresson χρησιμοποίησε σε μεγάλο μέρος του έργου του ένα φακό 50mm. Φυσικά δεν ήταν ο μόνος από τους μεγάλους master που το έκανε. Υπήρχαν και άλλοι που τον προτίμησαν. Τί τους έκανε όμως να πάρουν μια τέτοια απόφαση;
 
Εάν είστε όπως οι περισσότεροι σύγχρονοι νέοι φωτογράφοι η πρώτη σας SLR σας ήρθε με ένα φακό με zoom περίπου 18-55mm. Για έναν αρχάριο είναι ένας πολύ χρήσιμος φακός καθώς τον βοηθάει να βρει το στυλ του, αλλά οι περισσότεροι φωτογράφοι καθώς η εμπειρία τους αυξάνεται ξεπρερνούν σύντομα το στάδιο των φακών ζουμ και χρειάζονται κάτι άλλο. Αυτό το στάδιο μας φέρνει αντιμέτωπους με μια ερώτηση που κάθε φωτογράφος αντιμετωπίζει. Ποιός φακός θα ήταν πιο χρήσιμος για μένα;

Τα οφέλη ενός φακού 50mm

Οι ανάγκες του καθενός είναι διαφορετικές. Αν σας ενδιαφέρει ο αθλητισμός ή η φωτογραφία της φύσης, για παράδειγμα, θα χρειαστείτε ένα καλό τηλεφακό. Αν απλά όμως θέλετε ένα φακό που θα σας βοηθήσει να πάρετε καλύτερες φωτογραφίες; Τι γίνεται σε αυτή την περίπτωση.

Πιθανότατα έχετε ήδη ένα φακό με zoom που καλύπτει την εστιακή απόσταση των 50 χιλιοστών. Επομένως, γιατί να αγοράσετε ένα στάνταρ φακό 50 χιλιοστών; Καλά τα kit για να κάνετε μια εισαγωγή στην φωτογραφία αλλά υπάρχουν ορισμένες κρίσιμες διαφορές στα σταθερά 50 χιλιοστά σε σχέση με ένα zoom kit.

Διάφραγμα

Τα kit τα όριά τους. Το ένα είναι το μέγιστο διάφραγμα, γύρω στο f4 με f5.6, ανάλογα με το φακό και το εστιακό. Αυτό το κλειστό μέγιστο διάφραγμα, σας δυσκολεύει στο να τραβήξετε φωτογραφίες σε συνθήκες χαμηλού φωτισμού. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να καταφύγετε στη χρήση ενός τρίποδου, flash ή υψηλής ρύθμισης ISO για να σας δώσει μια αρκετά γρήγορη ταχύτητα κλείστρου, για να μπορέσετε να  κρατήσετε τη φωτογραφική μηχανή με το χέρι κανονικά.

Οι σταθεροί πενηντάρηδες από την άλλη πλευρά, έχουν ένα μέγιστο διάφραγμα κάπου ανάμεσα σε f1.2 και f2, επιτρέποντάς σας φωτογραφίες με το χέρι σε πολύ χαμηλότερα επίπεδα φωτός (ακόμα και το σκόπευτρο είναι πιο φωτεινό, πράγμα που καθιστά ευκολότερο το να δείτε το θέμα σε συνθήκες χαμηλού φωτισμού).

Για παράδειγμα, το αστικό τοπίο αυτό έχει ληφθεί με ένα φακό 50 χιλιοστών σταθερό το ηλιοβασίλεμα και με τον ήλιο πίσω από το κτίριο. Το φως ήταν πολύ χαμηλό και δεν θα ήταν σε θέση να κρατηθεί με το χέρι η φωτογραφική μηχανή, εάν το μέγιστο διάφραγμα είναι F4 ή F5.6.

florianpainke


Οπτική ποιότητα

Ένας άλλος περιορισμός των προτύπων ζουμ είναι η οπτική ποιότητα. Δεν είναι πολύ καλή αλλά ούτε και κακή. Συγκρίνετε την ποιότητα των standard zoom με ένα φακό επαγγελματικής ποιότητας και θα δείτε δραματική διαφορά. Οι εικόνες από επαγγελματικούς φακούς είναι ευκρινείς και καθαρές, με πολύ λιγότερο flare και σχεδόν καθόλου χρωματικές αλλοιώσεις.

Αλλά αυτοί οι φακοί είναι ακριβοί λέτε. Και έχετε δίκιο. Τι θα λέγατε αν είχατε ένα φακό στα 200 ευρώ με επαγγελματική ποιότητα. Καλά καταλάβατε, ένας τέτοιος φακός είναι ο πενηντάρης.  Είναι φτηνός και έχει εξαιρετική οπτική ποιότητα.

Βάθος πεδίου

Το ανοιχτό μέγιστο διάφραγμα έχει ένα ακόμα πλεονέκτημα – το βάθος πεδίου, ή την έλλειψη αυτού. Στο F2 (ή F1.8 ή F1.4 και ούτω καθεξής), θα εκπλαγείτε με το πόσο μικρό βάθος πεδίου θα έχετε. Μπορείτε να το χρησιμοποιήσετε δημιουργικά ως φόντο στα πορτραίτα σας για ένα όμορφο απαλό αποτέλεσμα. Λειτουργεί όμορφα, δίνοντας ένα κρεμώδες θάμπωμα του φόντου. Αυτό το πορτρέτο ελήφθη σε f1.8.



Και αυτό είναι το όμορφο με ένα 50άρη - ενισχύετε τη δημιουργικότητά σας. Μπορείτε να κρατήσετε με το χέρι τη φωτογραφική μηχανή σε συνθήκες χαμηλού φωτισμού, αξιοποιώντας το θαυμάσιο, χωρίς να καταφύγετε σε flash. Μαθαίνοντας να χρησιμοποιείτε το φυσικό φως αυξάνετε η δημιουργικότητα σας και οι φωτογραφικές σας ικανότητες.

Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε το στενό βάθος πεδίου για όλα τα είδη των εφέ εστίασης. Και πάλι, μαθαίνετε να βλέπετε και να σκέφτεστε δημιουργικά. Συνεχίστε το αυτό και μια μέρα θα διαπιστώσετε ότι χρησιμοποιείτε το φακό για να «δείτε» - δηλαδή να πάρετε φωτογραφίες που αντιπροσωπεύουν το καλλιτεχνικό και δημιουργικό σας όραμα. Αυτό είναι μια συγκλονιστική στιγμή για όλους τους φωτογράφους.

Έλλειψη Zoom

Το μεγαλύτερο μειονέκτημα των φακών zoom είναι το zoom. Αυτό ενθαρρύνει τους φωτογράφους να είναι τεμπέληδες. Να μην είναι δηλαδή, αρκετά κοντά στο θέμα τους. Zoom in, zoom out... Εκεί καταλήγεις. Βολικό δε λέω, αλλά δεν θα σας διδάξει τίποτα για τις εστιακές αποστάσεις.

Με ένα φακό 50 χιλιοστών, δεν μπορείτε να μεγεθύνετε. Θα πρέπει να πάτε πιο κοντά (ή πιο μακριά) από το θέμα σας. Η προοπτική δεν αλλάζει. Γίνεστε ένα με το φακό σας και λειτουργείτε μαζί.

Πρέπει να κινηθείτε στο χώρο για να φτιάξετε την σύνθεσή σας...

Ελαφριά κατασκευή

Ένα άλλο πλεονέκτημα των στάνταρ 50mm είναι ότι είναι πολύ ελαφριοί. Αυτό κάνει μεγάλη διαφορά αν περπατάτε όλη την ημέρα, με την κάμερά σας. Έχω κάνει το λάθος να πάρω πάρα πολλούς φακούς σε μια βόλτα και στη συνέχεια να είμαι πολύ κουρασμένος στο τέλος της ημέρας.

SolarIcon
Αυτοί οι φακοί έχουν επίσης μια πολύ ευχάριστη προοπτική που ταιριάζει με το οπτικό πεδίο  του ανθρώπινου ματιού. Παίρνουν φωτογραφίες που δεν έχουν την παραμόρφωση των ευρυγώνιων  φακών, ή την συμπιεσμένη προοπτική των τηλεφακών. Η παραπάνω φωτογραφία δρόμου είναι ένα καλό παράδειγμα.


Τιμή

Σας είπα πως είναι φθηνοί; Σίγουρα μπορεί είναι. Με λιγότερα από 200€ έχετε ένα τέτοιο φακό στα χέρια σας. Κανένας φακός δεν σας προσφέρει καλύτερη ποιότητα σε αυτή την τιμή (μιλάω για full frame μηχανή).

Στις μέρες μας αν είστε τυχεροί να έχετε μια full frame κάμερα δεν υπάρχει καλύτερος φακός για να αυξήσετε την δημιουργικότητά σας. Σε μια τέτοια κάμερα λειτουργεί όπως το ανθρώπινο μάτι και αυτό είνια το πλεονέκτημά του. Δεν είναι ούτε ευρυγώνιος ούτε τηλεφακός. Εάν έχετε μια φωτογραφική μηχανή 35mm φιλμ, ένας φακός με εστιακή απόσταση 50mm είναι ένας τυπικό φακός. Η μηχανή φιλμ 35mm ήταν ο κανόνας για πολλές δεκαετίες, οπότε ο 50άρης έγινε γνωστός ως στάνταρ φακός.

Το κακό στις σύγχρονες DSLR  είναι ότι ο 50mm σε μία από αυτές τις κάμερες είναι ένας μικρός τηλεφακός. Πρέπει να ανησυχείτε για αυτό; Καθόλου. Όχι ειδικά αν αυτό που σας ενδιαφέρει είναι τα πορτραίτα. Για κάποιους φωτογράφους αυτό είναι πλεονέκτημα το ότι λειτουργεί στα όρια του τηλεφακού, διότι αυτή η εστιακή απόσταση είναι ιδανική για πορτρέτα.

Αυτή η φωτογραφία τραβήχτηκε με μια NIKON D700 με φακό 50 χιλιοστών. Ο φακός είναι ένας μικρός τηλεφακός σε αυτή την κάμερα και σε συνδυασμό με ένα ευρύ διάφραγμα είναι εύκολο να ρίξει το φόντο εκτός εστίασης.
Martini

Και αν θέλετε ένα στάνταρ φακό ανάλογα με τον αισθητήρα σας (έμμεσο 50mm), όχι ένα μικρό τηλεφακό, υπάρχουν και άλλοι. Δοκιμάστε ένα 28mm (για +1,5crop) ή 35mm (για -1,5crop) σταθερό φακό.




Συντάκτης Andreas Kakaris
Φωτογράφος | Designer | Αρχισυντάκτης
Γεννήθηκε το 1982 και ασχολείται με τη φωτογραφία τα τελευταία χρόνια. Δηλώνει ανίατος και ακούραστος Flâner. Το 2010 δημιούργησε την Team Raw με σκοπό την ελεύθερη πρόσβαση στην εκπαίδευση για την φωτογραφία. Συναντήστε τον στο  facebook.


1 σχόλια to "Ο 50άρης ίσον με δύο 20άρηδες (κάπως έτσι δεν είναι;)"

  • Εξαιρετικο άρθρο για τους 50άριδες. Απο τότε που αγόρασα έναν για την canon 550d που έχω (γύρω στα 100 ευρώ με f1.8), δύσκολα βάζω τον 18-55 που ήρθε με την αγορά της μηχανής.
    Συνεχίστε την καλή δουλειά!

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Buy t-shirts

Social Networks

Twitter Flickr Facebook

[To]PICs