• Όμορφες Τοποθεσίες

    Ερευνήστε, βρείτε, ταξιδέψτε σε μέρη ξεχωριστά. Παντού γύρω μας υπάρχουν μέρη με ομορφιές που σας περιμένουν να τις αποκαλύψετε. Μπορεί να είναι χιλιόμετρα μακρυά ή τρία τετράγωνα παρακάτω.

  • Άνθρωποι

    Ανακαλύψτε την ομορφιά που μπορεί να βρίσκεται σε ένα δάκρυ, σε μια κραυγή, σε ένα χαμόγελο. Παρτέ πινέλο και τα την RGB παλέτα σας και ζωγραφίστε πορτραίτα γεμάτα συναίσθημα...

  • Φύση

    Πετάει πετάει ο γαϊδαρος; Μπορεί ο γαΐδαρος να μην πετάει αλλά πετούν τα πουλιά και διάφορα έντομα. Η μαγεία της φύσης προσφέρει εξαιρετικά κάδρα για έναν φωτογράφο είτε πηγάζει από το πέταγμα ενός πουλιού, είτε από την απορημένη μουσούδα του αγαπημένου μας γαϊδαράκου.

  • Στούντιο

    Πολλές φορές τα τεχνικά μέσα και η ηρεμία του studio μας προσφέρουν εξαιρετικά αποτελέσματα. Εργαστείτε μέσα σε αυτό και εκμεταλευτείτε τις δυνατότητες που σας δίνει για να πετύχετε το τέλειο αποτέλεσμα.

  • Φως

    Αν δεν υπήρχε το φώς δεν θα υπήρχε φωτογραφία, δε θα υπήρχαν άνθρωποι, δε θα υπήρχε η γη. Τα όμορφα κόλπα του, μπορούν να σας κάνουν να ασχολείστε ώρες με αυτό αλλά ακόμα και να καταστρέψουν μία φωτογραφία σας. Το φως είναι ο σύμμαχός σας, στηριχτείτε πάνω του αλλά προσέξτε τις κινήσεις του.

Νιφάδες φωτός δημιουργούνται όταν φως που δεν αποτελεί μέρος της εικόνας μπαίνει στο φακό και στη συνέχεια χτυπά στον ψηφιακό αισθητήρα. Αυτό εμφανίζεται συχνά ως χαρακτηριστικό πολυγωνικό σχήμα, με τις πλευρές του να εξαρτώνται από το σχήμα του διαφράγματος του φακού. Μπορεί να μειώσει τη συνολική αντίθεση μιας φωτογραφίας σημαντικά και είναι τις περισσότερες φορές ένα ανεπιθύμητο τεχνούργημα, ωστόσο, ορισμένα είδη μπορεί να ενισχύσουν ουσιαστικά την καλλιτεχνική έννοια μιας φωτογραφίας. Το να κατανοήσετε την αντανάκλαση του φακού μπορεί να σας βοηθήσει να την χρησιμοποιήσετε - ή να την  αποφύγετε - με τρόπο που να ταιριάζει καλύτερα στο πώς θέλετε να απεικονίσετε την τελική εικόνα.
 
ΠΩΣ ΦΑΙΝΕΤΑΙ

Η παραπάνω εικόνα παρουσιάζει ενδεικτικά σημάδια που προκαλούνται από ένα λαμπρό ήλιο έξω από το κάδρο. Αυτά έχουν τη μορφή πολυγωνικών φωτεινών περιοχών (συνήθως 5-8 πλευρές), εκτός από τις φωτεινές λωρίδες έχουμε και μια συνολική μείωση της αντίθεσης. Τα πολυγωνικά σχήματα ποικίλλουν σε μέγεθος και μπορούν πραγματικά να γίνουν τόσο μεγάλα που να καταλαμβάνουν ένα σημαντικό μέρος της εικόνας. Ψάξτε για φαινόμενα τέτοιου είδους στις περιοχές που είναι πολύ φωτεινά αντικείμενα, αν και τα αποτελέσματά τους μπορεί επίσης να τα δούμε μακριά από την πραγματική πηγή (ή ακόμα και σε όλη την εικόνα).

Οι αντανακλάσεις μπορεί να πάρουν πολλές μορφές, και μπορεί να περιλαμβάνουν μόνο μία μορφή ή όλες τις πιθανές από το πολυγωνικό σχήμα, μέχρι φωτεινές ραβδώσεις, ή μεγάλο ξεθώριασμα στην εικόνα.

ΠΩΣ ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ

Όλες, ακόμα και οι απλούστερες κάμερες περιέχουν φακούς που στην πραγματικότητα αποτελούνται από διάφορα "στοιχεία".  Οι ανακλάσεις προκαλούνται από το φως που δεν ανήκει στο κάδρο (διάθλαση) και δεν ακολουθεί την απευθείας κατά μήκος του φακού πορεία, αλλά, αντίθετα, αντανακλά σε στοιχεία του φακού εσωτερικά όσες φορές μπορείτε να φανταστείτε (εμπρός και πίσω), πριν τελικά φτάσει στο φιλμ ή τον ψηφιακό αισθητήρα.


Τα στοιχεία του φακού συχνά περιέχουν κάποιο είδος αντί-αντανακλαστικής επίστρωσης η οποία έχει ως στόχο να ελαχιστοποιήσει το φαινόμενο, ωστόσο οι πολυστοιχειακοί φακοί δεν το εξαλείφουν εντελώς. Οι πηγές φωτισμού εκπέμπουν ως ανάκλαση ένα μικρό ποσοστό του φωτός τους, και αυτό το φως γίνεται ορατό ως νιφάδα στις περιοχές όπου έρχεται σε επαφή και σύγκριση με την ένταση του φωτός από την πραγματική εικόνα. Ανάκλαση η οποία εμφανίζεται ως πολυγωνικό σχήμα προκαλείται από το φως που ανακλάται από τα εσωτερικά άκρα του διαφράγματος του φακού. 


Αν και το φαινόμενο τεχνικά προκαλείται από τις εσωτερικές αντανακλάσεις, αυτό συχνά απαιτεί πηγές με πολύ έντονο φως προκειμένου να καταστεί σημαντικό. Πηγές του μπορεί να είναι ο ήλιος, τεχνητός φωτισμός, αλλά ακόμη και μια πανσέληνος. Ακόμη και αν η ίδια η φωτογραφία δεν περιέχει έντονες πηγές φωτός, αδέσποτο φως μπορεί να εισέλθει στο φακό αν χτυπήσει το μπροστινό στοιχείο. Συνήθως το φως το οποίο είναι έξω από την οπτική γωνία, δεν συμβάλλει στην τελική εικόνα, αλλά αν αυτό το φως αντανακλάται μπορεί να ταξιδέψει σε μια περίεργη τροχιά και να φτάσει στον αισθητήρα. Στο πρώτο παράδειγμα, ο ήλιος δεν ήταν στην πραγματικότητα στο ίδιο το κάδρο, αλλά παρόλα αυτά προκάλεσε μια σημαντική αντανάκλαση στο φακό.

ΜΕΙΩΣΗ ΤΟΥ ΦΑΙΝΟΜΕΝΟΥ ΜΕ ΠΡΟΣΤΑΤΕΥΤΙΚΑ

Ένα καλό κάλυμμα (hood) φακού μπορεί να εξαλείψει σχεδόν όλα τα φαινόμενα που προκαλούνται από αδέσποτες ακτίνες φωτός έξω από την οπτική γωνία. Βεβαιωθείτε ότι αυτό το κάλυμμα έχει μια εντελώς μη ανακλαστική εσωτερική επιφάνεια και ότι δεν υπάρχουν περιφέρειες οι οποίες έχουν χαλάσει (φθαρεί, σπάσει). Αν και το κάλυμμα φακού μπορεί να φαίνεται μια απλή λύση, στην πραγματικότητα, τα περισσότερα δεν είναι αρκετά μακριά ώστε να δεσμεύσουν το σύνολο του παρασιτικού φωτός. Αυτό είναι μεγάλο πρόβλημα όταν χρησιμοποιούμε φακούς 35 χιλιοστών σε μια ψηφιακή φωτογραφική μηχανή SLR με “crop factor”, επειδή αυτά τα καλύμματα έγιναν για μια ευρύτερη οπτική γωνία. Επιπλέον, καλύμματα για φακούς zoom μπορούν να σχεδιαστούν μόνο για να δεσμεύσουν το σύνολο παρασιτικού φωτός στο ευρύτερο εστιακό μήκος.


Πεταλοειδές κάλυμμα
Πεταλοειδή καλύμματα φακού προσφέρουν συχνά καλύτερη προστασία από τα κυκλικά. Αυτό συμβαίνει επειδή λαμβάνουν υπόψη την αναλογία των διαστάσεων φιλμ της φωτογραφικής μηχανής ή του ψηφιακού αισθητήρα, και έτσι η οπτική γωνία είναι μεγαλύτερη προς τη μια κατεύθυνση από την άλλη.

Αν το κάλυμμα είναι ανεπαρκές, υπάρχουν μερικές εύκολες αλλά λιγότερο βολικές λύσεις. Τοποθετώντας ένα χέρι ή ένα κομμάτι εξωτερικού χαρτιού στην πλευρά του φακού η οποία είναι η πλησιέστερη προς την πηγή φωτός μπορούμε να μιμηθούμε το αποτέλεσμα ενός σωστού καλύμματος φακού. Από την άλλη πλευρά, μερικές φορές είναι δύσκολο να υπολογισθεί, αν αυτή η αυτοσχέδια κουκούλα κατά λάθος θα γίνει μέρος της εικόνας. Μια πιο δαπανηρή λύση που χρησιμοποιείται από πολλούς επαγγελματίες είναι οι ρυθμιζόμενες φυσούνες. Αυτό είναι απλά ένα κάλυμμα φακού που προσαρμόζεται για να ταιριάζει ακριβώς στο οπτικό πεδίο για ένα δεδομένο εστιακό μήκος.
Απλό κυκλικό κάλυμμα

Μια άλλη λύση για τη χρήση 35 χιλιοστών φακών και καλυμμάτων σε μια ψηφιακή φωτογραφική μηχανή SLR με “crop factor” είναι να αγοράσετε ένα εναλλακτικό κάλυμμα φακού. Ψάξτε ένα που είχε σχεδιαστεί για ένα φακό με μια στενότερη οπτική γωνία (υποθέτοντας αυτό συνάδει πάντα με το φακό σας). Ένα κοινό παράδειγμα είναι η χρήση των EW-83DII καλυμμάτων με 17-40 f/4L φακό της Canon, αντί ενός που είναι κατασκευασμένο γι’ αυτόν. Το EW-83DII λειτουργεί τόσο με 1.6x όσο και με 1,3x εκπληκτικά όπως ήταν σχεδιασμένο για να δουλέψει με την οπτική γωνία ενός φακού 24 χιλιοστών για μια full-frame φωτογραφική μηχανή 35 mm. Αν και αυτό παρέχει καλύτερη προστασία, εξακολουθεί να είναι μόνο κατάλληλο για την ευρύτερη οπτική γωνία για ένα φακό ζουμ. Παρόλα αυτά τα μέτρα, δεν υπάρχει τέλεια λύση. Το κάλυμμα δεν μπορεί να προστατεύσει από το αδέσποτο φως. Ένα "τέλειο" κάλυμμα φακού θα πρέπει να επεκταθεί σε όλη τη διαδρομή μέχρι το αντικείμενο, και να ακολουθεί πιστά την οπτική γωνία.

Δυστυχώς, όσο μεγαλύτερο είναι το κάλυμμα τόσο το καλύτερο. Ιδιαίτερη προσοχή θα πρέπει ακόμη να δοθεί στο αν το κάλυμμα δεν εμποδίζει καθόλου από το πραγματικό φως της εικόνας.

ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΟΥ ΤΥΠΟΥ ΤΟΥ ΦΑΚΟΥ

Σε γενικές γραμμές, οι σταθερής εστιακής απόστασης (ή prime) φακοί είναι λιγότερο ευαίσθητοι στις αντανακλάσεις από τους φακούς zoom. Εκτός από τα ανεπαρκή καλύμματα για όλα τα εστιακά μήκη, οι πιο περίπλοκοι φακοί zoom συχνά περιέχουν περισσότερα στοιχεία. Συνεπώς έχουν περισσότερες εσωτερικές επιφάνειες από τις οποίες το φως μπορεί να αντανακλά.

Οι ευρυγώνιοι σχεδιάζονται συχνά ώστε να είναι πιο ανθεκτικοί σε φωτεινές πηγές φωτός, κυρίως επειδή ο κατασκευαστής ξέρει ότι θα έχουν πιθανόν τον ήλιο μέσα ή κοντά στην οπτική γωνία τους.

Σύγχρονοι φακοί high-end συνήθως περιέχουν καλύτερες αντί-ανακλαστικές επιστρώσεις. Ορισμένοι παλαιότεροι φακοί από την Leica και Hasselblad δεν περιέχουν ειδικές επιστρώσεις, και μπορεί έτσι να παρουσιάζουν το φαινόμενο ακόμα και κάτω από απαλό φωτισμό.

ΕΛΑΧΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗ ΦΑΙΝΟΜΕΝΟΥ ΜΕΣΩ ΤΗΣ ΣΥΝΘΕΣΗΣ

Τα φαινόμενο είναι ολοκληρωτικά υπό τον έλεγχο του φωτογράφου, με βάση το που ο φακός είναι εστραμμένος και τι συμπεριλαμβάνεται μέσα στο κάδρο. Αν και οι φωτογράφοι ποτέ δεν ήθελαν να θέσουν σε κίνδυνο την καλλιτεχνική ευελιξία τους για τεχνικούς λόγους, σε ορισμένες συνθέσεις μπορεί να είναι πολύ αποτελεσματικό να ελαχιστοποιήσουμε τις κακές αντανακλάσεις. Οι καλύτερες λύσεις είναι αυτές στις οποίες τόσο η καλλιτεχνική πρόθεση όσο και η τεχνική συνέπεια συνυπάρχουν ποιοτικά.

Μια αποτελεσματική τεχνική είναι να τοποθετήσετε αντικείμενα στην εικόνα σας, ώστε μερικώς ή πλήρως να παρεμποδίσετε το φαινόμενο. Η εικόνα στα αριστερά δείχνει μια περιοχή μέσα στη φωτογραφία όπου ένα αντικείμενο παρεμποδίζει μερικώς το φως του ήλιου. Ακόμη και αν η προβληματική πηγή φωτός δεν βρίσκεται εντός της εικόνας, φωτογράφηση από μια θέση όπου η πηγή έχει καλυφθεί μπορεί επίσης να μειώσει το φαινόμενο.


Η καλύτερη προσέγγιση είναι να φωτογραφίσετε με την προβληματική πηγή φωτός στην πλάτη σας, αν και αυτό συνήθως είναι είτε υπερβολικά περιοριστικό για τη σύνθεση ή δεν είναι δυνατό. Ακόμη και η αλλαγή της γωνίας του φακού ελαφρώς μπορεί να σας βοηθήσει.

ΑΠΕΙΚΟΝΙΣΗ ΜΕ ΠΡΟΕΠΙΣΚΟΠΗΣΗ ΤΟΥ ΒΑΘΟΥΣ ΠΕΔΙΟΥ

Η εμφάνιση και η θέση των ανακλάσεων είναι ανάλογα με τη ρύθμιση του ανοίγματος της φωτογραφικής. Η εικόνα στο σκόπευτρο μιας φωτογραφικής μηχανής SLR αντιπροσωπεύει το πώς η σκηνή εμφανίζεται μόνο όταν το διάφραγμα είναι ανοιχτό κι έτσι μπορεί να μην είναι αντιπροσωπευτική για το πώς το φαινόμενο θα εμφανιστεί μετά την έκθεση. Το κουμπί προεπισκόπησης βάθους πεδίου μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την προσομοίωση αλλά προσέξτε γιατί αυτό θα σκουρύνει επίσης την εικόνα στο σκόπευτρο σημαντικά.

Το κουμπί προεπισκόπησης βάθους πεδίου βρίσκεται συνήθως στη βάση του φακού. Αυτό το τέχνασμα είναι ανεπαρκές για την προσομοίωση του πόσο ξεθωριασμένη θα φαίνεται η τελική εικόνα, όπως και το τεχνούργημα που δημιουργείται εξαρτάται επίσης από τη διάρκεια της έκθεσης.

ΑΛΛΑ ΘΕΜΑΤΑ

Τα φίλτρα φακών, όπως και τα στοιχεία, πρέπει να έχουν μια καλή αντί-ανακλαστική επίστρωση για τη μείωση των φαινόμενων. Φθηνά UV, πολωτικά, και ουδέτερα φίλτρα μπορούν να αυξήσουν τις πιθανότητες προβλημάτων με εισαγωγή πρόσθετων επιφανειών που αντανακλούν το φως. 

Αν το φαινόμενο είναι αναπόφευκτο και έχει ως αποτέλεσμα να «ξεπλένονται» οι εικόνες σας, το εργαλείο “levels και η τοπική βελτίωση της αντίθεσης μπορεί να βοηθήσουν για να ανακτήσετε την αντίθεση.


0 σχόλια to "Φαινόμενο ανακλάσεων (νιφάδων φωτός)"

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Buy t-shirts

Social Networks

Twitter Flickr Facebook

[To]PICs